Ye...ye...dapat 5 ringgit~

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Selawat dan salam buat junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW, keluarga baginda dan para sahabat.


Pagi nie, memandangkan waktu subuh yang semakin awal, memaksa aku untuk bangun awal daripada kebiasaan....tik....tok...tik...tok...tik....tok...

okeyh, baca Quran dulu.....(al-Qasas:1-28)
bismillahirrahmanirrahim...................


"tahniah, ambil nie sebagai hadiah" kata ustazku sambil menghulur RM5
hehehe...malu-malu kucing, aku sambut juga huluran ustaz. Masakan tidak, kalau nak dibandingkan dengan belanja sekolah aku, huish, RM5 nie, hampir 10 kali ganda lagi besar.....^__^

itu cerita 9 tahun ..eh jap..jap..10 tahun lepas (adey,,,x biasa lagi diri nie dah tue (^_"), sekarang...sekarang? 50 sen belanja? haih, jangan mimpi la nak dapat nasi lemak 2 pinggan...air pon belum tentu lagi....bahagianye lah dulu, makanan kantin murah, jajan murah...duit dapat tiap-tiap hari....:))

teringat satu peristiwa nie, memandangkan tahap 1 aku dihantar dan diambil oleh atukku, jadinye....

"tok, nak gi kedai kak Ma"
"pegi le..ade duit?"
"tak de...."
'ala tok..paham-paham ler....x de nye nak kabo gi kede kalo bukan nak duit' ^__^

"nah" sambil dihulur RM1
"macih"

"jom mira...kite beli tikam nak? ko dah slalu belanje kite...jom...jom"

Mira nie, best friend aku zaman sekolah rendah. Pergi balik sekolah memang sama-sama.

"haih...2 kupang tinge?"

hehhe..senyum je la...nak buat apa lagi kan?

-------------------------------------------------------------------------------------------------
okeyh, cukup la dengan cerita nilai duit pada zaman aku sekolah rendah....kita sambung semula cerita aku dapat RM5.

Nak dijadikan cerita, aku yang usai baca Quran, bacalah maksud ayat-ayat surah nie...

'macam pernah dengar jer...pernah baca kot sebelum nie'
'ish, macam mana lah boleh tak perasan? nie kisah nabi yang aku menang pertandingan bercerita dulu'

tersenyum aku membaca makna-maknanya...kalau dulu, syok sendiri je yang lebih...pung..pang..pung..pang...bercerita sana-sini....

padahal, 'oh..ada surah nie dalam Quran yek?'

alahai badan, zaman budak-budak......

sekarang...sekarang? dah tahu surah-surah dalam Quran, nak buat apa pula ye?

~jom kita start hafal surah-surah nie ikut urutan sama-sama yer....(ini, antara azam aku tahun nie, lalalalalala....sambil dengar lagu Amar,Suwarul Quran~)

Comments

Popular posts from this blog

Rindu

my diary..and not yours

Aku perlukan masa