Hinanya AKU

Dan di antara manusia ada orang yang berkata: "Kami beriman kepada Allah", maka apabila ia disakiti (karena ia beriman) kepada Allah, ia menganggap fitnah manusia itu sebagai azab Allah. Dan sungguh jika datang pertolongan dari Tuhanmu, mereka pasti akan berkata: "Sesungguhnya kami adalah besertamu." Bukankah Allah lebih mengetahui apa yang ada dalam dada semua manusia? (An-Kabut:10)


Ya Allah....
hinanya aku....
aku malu untuk menghadapMu Ya Allah...
aku malu....

aku mengaku beriman kepadaMu
aku mengaku beriman kepada tentera-tentera cahayaMu
aku mengaku beriman kepada kalimah-kalimahMu
aku mengaku beriman kepada utusan-utusanMu
aku mengaku beriman kepada hari penghabisan
aku mengaku beriman kepada ketentuanMu

malah,
aku mengaku ber'deen'kan kepada agama yang Engkau redhai ini Ya Allah...

malunya aku Ya Allah....

aku memaksa diri....
hati ini bersabar dengan ujianMu
mulutku mengungkapkan redha

tapi........

pipiku basah Ya Allah
aku menangisi ujian ini

'mengapa ujianMu begitu berat Ya Allah?'
'mengapa aku yang Engkau pilih?'
'mengapa di saat ini Engkau mengujiku?'

Apakah kamu mengira bahwa kamu akan dibiarkan, sedang Allah belum mengetahui (dalam kenyataan) orang-orang yang berjihad di antara kamu dan tidak mengambil menjadi teman yang setia selain Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.
(At-Taubah:16)


lamanya aku begitu Ya Allah..
aku lupa...
lupa segala-galanya...
aku lupa akan janji-janjiku, surat-surat cintaMu,
aku terlalu mendambakan pujukan daripada hamba-hambaMu,
sehingga aku terleka Ya Allah...
aku tenggelam...
hanyut dibuai dalam tarikan musuh-musuhMu.....

aku bersyukur di jalan ini Ya Allah
betapa Engkau masih mahu memandangku
betapa Engkau masih sudi menepis sifat Pemurah dan PenyayangMu

jangan Kau biarkan aku
tegurlah aku Ya Allah
aku tidak sanggup dibuangMu
tidak sanggup untukku membayangkan
tiada tempatku
disisiMu.....

"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma'aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."
(Al-Baqarah:286)

Comments

Popular posts from this blog

Rindu

my diary..and not yours

Aku perlukan masa