Aku Manusia Biasa

Segala puji-pujian hanya milik ALLAH pencipta sekalian makhluk, selawat dan salam khas buat junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW, kesejahteraan buat para sahabat baginda, ahli keluarga baginda seterusnya saudara-saudara seIslamku......



Nafsu itu sifatnya besar,
tidak pernah merasa cukup,
mahupun puas,
jarang sekali untuk bersyukur,
mahukan kesenangan,
kekayaan,
kegembiraan,
kekuasaan,belaian
dan perhatian

"Dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyanyang. "(Yusuf:53)

Aku manusia biasa,
yang lemah,
tidak akan dan tidak pernah mampu berdiri sendiri....
hidupku memerlukan ampuh,
goyah...
aku masih perlukan penggantungan...

" Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu."(Al-Ikhlas:2)

Aku manusia biasa,
lemahnya aku bukan kerna kudratku....
lemahnya aku,
kerna rapuhnya pendirianku....
mudah,
terlalu mudah untuk berubah,
hari ini aku katakan mahu lari dari 'engkau'...
ya! aku berjaya lari,
aku juga berjaya tidak menghampiri 'engkau' hari ini,
tapi,
'engkau' mengejarku,
dari depan, kanan dan kiri...

'Iblis menjawab: "Karena Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus, kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat). '(Al-A'raf:16-17)


Aku manusia biasa,
yang selalu tewas dengan pujukan nafsuku sendiri,
aku tahu aku manusia yang bisa dan biasa lupa...
aku lupa,
aku sebagai manusia,
diangkat tinggi martabatnya,
kerna aku punya
akal dan bicara...

"Dan orang-orang yang menjauhi thaghut (yaitu) tidak menyembah- nya dan kembali kepada Allah, bagi mereka berita gembira; sebab itu sampaikanlah berita itu kepada hamba- hamba-Ku, yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik di antaranya. Mereka itulah orang-orang yang telah diberi Allah petunjuk dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai akal."(Az-Zumar:17-18)

Aku manusia biasa
yang menjadi luar biasa kerana 'cara hidupku'
luar biasanya aku bukan kerana aku mampu menundukkan hati-hati manusia,
tapi luar biasanya aku kerana hati aku kini yang 'tunduk'
tunduk pada pencipta aku, dia dan kamu...

"Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu Dia bersemayam di atas 'Arsy[548]. Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakan-Nya pula) matahari, bulan dan bintang-bintang (masing-masing) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah. Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam."(Al-A'raaf:54)

Aku manusia biasa
meraba-raba mencari kalimah 'cinta manusia'
menggali-gali surat cinta 'si dia'
sehingga aku terlupa...
kita punyai 'surat cinta' dariNya

selaklah ia....engkau pasti terjumpa kata-kata untuk kau dariNya...
bacalah...
sesungguhnya DIA seantiasa membujukmu..
kata-kataNya merupakan janji yang PASTI...
surat cinta itu...
dulu,kini dan selamanya....
pada surat itu akan kau temui erti cinta hakiki
dari sang Pencipta cinta
Ya Ilahi....

Comments

  1. salam..alhmduillah..akhirnya ko bjaye gak update ur blog ni..
    post kali ni mmg mnarik..kene promote ni..
    bru org len leh tahu..apa2 pn..
    teruskan usaha..aja2!!!
    kite masih mnunggu post ttg 'CINTA' tu..hehe..
    daa..

    ReplyDelete
  2. jzkkk yana...
    hoho...nak tunggu 'cinta' tu ye..
    hehhe...
    kena kasik impak skit...
    fina pon dok tunggu2 bila la nak update blog tuh
    hahhaa

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Rindu

my diary..and not yours

Aku perlukan masa